Sunday, January 9, 2011

roKok!

haha~
aku nak cite ag...
bia2...
da lame xbcerite...

rokok!
ape korang taw pasal rokok?
bile kite isap,,berasap...
ade yg kate rokok tu sedappp~
ade yg kate,,xbes lgsg...

tp..
yang aku plg taw...
rokok membahayekan kesihatan~
aku xsuke smoker...
t0long la jgn merokok depan aku...
semp0t!
bau asap yg busuk bt aku senak!
xsuke!

bahaye merokok...
korang nak taw?

Walaupun anda tidak merokok, anda masih boleh menyedut asap rokok daripada perokok. Ini dipanggil merokok secara pasif ('passive smoking').
Berbanding dengan asap aliran ('mainstream smoke'), asap aliran sisi yang keluar dari puntung rokok ('mainstream smoke') mengandungi :
2 kali lebih banyak nikotin
5 kali lebih banyak karbon monoksida
50 kali lebih banyak kimia yang menyebabkan barah
3 kali lebih banyak tar

tengok la wahai perokok!!
anda membunuh kami yg xmerokok~
so...
berhenti merokok!

merokok menyebabkan 25 penyakit!~

Kanser pundi kencing
Kanser perut
Kanser usus dan rahim
Kanser mulut
Kanser Esofagus
Kanser tekak
Kanser pankrias
Kanser payudara
Kanser paru-paru
Penyakit saluran pernafasan kronik
Strok
Kereputan tulang (osteoporosis)
Penyakit jantung
Kemandulan
Putus haid awal
Melahirkan bayi yang cacat
Keguguran bayi
Mati pucuk
Bronkitis
Batuk
Penyakit ulser peptik
Emfisima
Otot lemah
Penyakit gusi
Kerosakan mata

katekan tak nak pade rokok!

No comments:

Post a Comment